Metodutbildning (ROSA)

ROSA-Metoden syftar till att inventera, kartlägga och analysera kommunens ärendeprocesser och effektivisera ärendehanteringen. Metoden används även till att analysera vilka ärendeprocesser som är lämpliga att digitaliseras i form av e-tjänster och e-processer.

ROSA-metoden är ett verktyg i förändringsarbete som syftar till att förbättra och öka tillgängligheten till information och kommunens tjänster samt konkretisera gränssnitten inom den kommunala organisationen för hantering av ärenden.

Under de 7 år som vi på Millwater använt oss av metodiken så har vi tillsammans med våra kunder successivt utvecklat metodiken och stödmaterial i form av mallar och verktyg, samt processer, rutinbeskrivningar och samarbetsformer. Vi har även samlat på oss goda erfarenheter, kunskaper och insikter som underlättat arbetet med att uppnå god effekt snabbt vid överföring av ett uppdrag, från verksamhet till kontaktcenter. Det innebär även att underlaget till att upprätta kunskapsbank i form av checklistor och standardsvar blivit bättre samt strukturen för klassificering av ärenden som ska förenkla uppföljningen av ärendehanteringen i kontaktcenter.

Målet med utbildningen

Efter utbildningen ska du som deltagare ha fått förutsättning för och stöd i att:

  • upprätta/utveckla en process för överföring av uppdrag, från förvaltningar/bolag till kontaktcenterfunktionen

  • leda, planera, genomföra och dokumentera kartläggning och ärendeanalyser utifrån ROSA-metoden

  • upprätta en användarvänlig kunskapsbank i form av checklistor och standardsvar

  • utforma en struktur för klassificering av ärendehantering som säkerställer användbara data och information för utveckling av service- och tjänster

  • utforma styrdokument för överenskommelser om uppdrag och samarbetsformer.

Syftet är att ge förutsättningar för deltagarna att med hjälp av ROSA-metoden utforma och utveckla kontaktcenterfunktionens uppdrag.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Vad ingår

  • Licenser till e-utbildning i ROSA-metoden (1 år) för fyra deltagare. Detta gör det möjligt att repetera teori och praktiska övningar som genomförs under utbildningen.

  • Två 6-timmars lärarledda workshops/seminarium via teams eller på plats hos er (totalt 12 timmar). Dessa utbildningstillfällen syftar till att förankra teori, genomgång av stödmaterial och att praktiskt genomföra ärendeanalyser.

  • Stödmaterial i form av verktyg, mallar, dokumentering och styrdokument.

  • 6 timmars konsultativt stöd för att upprätta plan och coaching vid genomförande av kartläggningar och analyser.

Analyser

Metoden ROSA-analyser genomförs som ett strukturerat samtal mellan en samtalsledare och representanter från aktuell verksamhet.

Analyserna visar vad i ärenden som är generell information och regelstyrd handläggning och som därmed skulle kunna hanteras av kommunens kontaktcenter, vad som skulle behöva digitaliseras, samt vad som kräver specialistkompetens och därmed hanteras i verksamheterna.

Mer om ROSA-Metoden

ROSA-metod syftar till att kartlägga, analysera och utveckla organisationens medborgarorienterade kontakter, service och tjänster. ROSA är en förkortning av Rationell samOrdning av Service och Administration.

ROSA-metoden är från början utvecklad av Danska Kommunförbundet. I Sverige används metoden av kommuner och statliga myndigheter sedan början av 90-talet vid utveckling av kommunens eller myndighetens funktion för samordnad medborgarservice, exempelvis medborgarkontor, kundtjänster/kontaktcenter.

Modellen nyttjas med fördel i syfte att förankra idén kring etableringsarbetet, skapa delaktighet och engagemang kring det gemensamma kontaktcentret och de ändrade arbetssätten.

ROSA-metoden består dels av kartläggning av ärendehantering i direkt i kontakten med medborgaren utifrån ROSA-metodens funktionsfördelare. ROSA-metodens funktionsfördelare delar in ett ärende i åtta nivåer, där nivå 1 - 4 kan hanteras av ett kontaktcenter. Det innebär i praktiken att handläggarna registrerar varje kontakt och beskriver innehållet i kontakten utifrån funktionsfördelaren. Kartläggningen ger en överblick kring vad kontakten med medborgaren handlar om och i hur stor omfattning kontakterna kan hanteras av antingen digitala lösningar eller en generalistroll, i exempelvis ett kontaktcenter. Kartläggningen är främst ett verktyg för att öka insikten hos handläggare i verksamheten, kring vilken typ av ärenden de hanterar och i hur stor grad de kan låta ett kontaktcenter hantera dessa och/eller e-tjänster.

ROSA-metoden består även av analys av ärendeprocessen. ROSA-analysen ger ett underlag som definierar vad kontaktcenter kan utföra i olika ärenden. De specificerar också vad som krävs för att ett kontaktcenter ska kunna göra detta.

Målet är att analyserna ska konkretisera hur kommunen kan bli mer tillgänglig genom att ge en mer likvärdig service till medborgarna. Service avser här de arbetsuppgifter som utförs för att medborgarna ska kunna komma i åtnjutande av tjänster. Med tjänster menar vi kärnverksamheten, alltså själva leveransen av t.ex. vård eller undervisning.

Utbildningen innefattar även en introduktion till etablering av ett kommunalt kontaktcenter.

Pris: 82 000 kr exkl moms.

Anmäl intresse