Kommunvägledning

Kommunvägledning är ett utbildningsprogram i syfte att stärka dig och din organisations förmåga att leverera kvalitativ medborgarservice.

Syftet med utbildningen är att stötta dig som arbetar med kommunvägledning att utvecklas i rollen. Syftet är även att ge hela organisationen en gemensam grund i utvecklingen av kommunens kontaktcenter och att alla ska förstå och agera utifrån fastställd, roll, uppdrag och förhållningssätt.

Utbildningens innehåll har utformats utifrån våra konsulters erfarenhet av att etablera, utveckla och leda både kommunal medborgarservice och kundservice i den privata sektorn. Innehållet utgår också ifrån hur väl fungerande kommunala kontaktcenter drivs och utvecklas. Inför 2024 har vi utökat innehållet kring kommun- och förvaltningskunskap och kommunikation avseende service och bemötande.

Utbildningsprogrammet genomförs som e-utbildning via Learnster. Som tillval rekommenderar vi två eller flera seminarium och workshop digitalt. Utbildningsledare och coach är en av våra konsulter.

Målet med utbildningsprogrammet

Målet med utbildningsprogrammet är att deltagarna ska få insikt i vad som dels förväntas av dem i rollen, vilka utmaningar de kan ställas inför och vilka deras styrkor och utvecklingsområden är. Målet är även att de ska få redskap för att öka sin medvetenhet kring hur de själva kan påverka sig själva och sin omgivning för att tillsammans med övriga kollegor nå uppsatta mål. Efter utbildningen ska deltagarna ha goda förutsättningar för att själva ta ansvar för sin egen prestation och kommuncenters uppdrag.

Efter genomgången utbildning ska deltagarna ha en god insikt om uppdraget som kommun- eller samhällsvägledare, vad gäller uppdraget, rollen, omvärlden och utveckling.

Förkunskaper 

Utbildningsprogrammet vänder sig till både dig som är ny i rollen och till dig som arbetar med kommunvägledning idag.

Programmets innehåll

  • Kommunen – så fungerar den.

  • Förvaltningskunskap - grunderna i socialtjänst, omsorg, samhällsbyggnad, teknik- och fastighet, kultur och fritid samt utbildning.

  • Kontaktcenters uppdrag – Hantering av kontakter och verksamhetsutveckling.

  • Rollen som kommunvägledare.

  • Vardagen i ett kommunalt kontaktcenter.

  • Kommunikation - service och bemötande i telefon, skrift och fysiskt möte.

  • Omvärld och trender.

Vad ingår?

  • Teoripass och övningar motsvarande 4 dagars utbildningsupplägg i utbildningsplattformen Learnster. Licens till utbildningen finns tillgänglig under 6 månader efter påbörjad utbildning.

  • Övningar innefattar aktiviteter som exempelvis självskattningsövningar, informationsinhämtning, medsittning med kollega och tillhörande reflektionsövningar samt tester.

  • Tillval: 2-3 st. tre-timmars workshop för max 8+8 deltagare

Pris:

  • Startkostnad: 4 000 kr per kommun

  • Licenser: 3500 kr per deltagare utan workshop (2500 kr per deltagare med tillvalet om 2-3 workshops)

Tillval

  • Workshop: 2 grupper om max 8 deltagare (totalt 16 deltagare) under 3 timmar: 16 000 kr

  • Vid en grupp á 3 timmar: 11 000 kr (max 8 deltagare)

  • Omkostnader för eventuella resor och boende tillkommer.

Diplomerad kommunvägledare (6 månader)

För er som genomfört ovan beskrivna utbildning så finns det möjlighet att underhålla kunskaperna med fortsatt tillgång till innehållet och teorin i Learnster i ytterligare 6 månader. Vi har kompletterat innehållet med ytterligare uppgifter vid två omgångar (totalt 2 x 3 timmar) som ska genomföras under perioden i syfte att repetera och öva utifrån innehållet och teorin. Totalt har ni då genomgått 12 månaders utbildning och blir då diplomerad kommunvägledare.

  • 6 månaders licens: 2 000 kr per deltagare

Diplomerad kommunvägledare (12 månader)

För att erhålla fortsatt diplomering i kommunvägledning så erbjuder vi en 12 månaders licens med fyra omgångar av repetition och examinationsuppgifter utifrån innehållet i utbildningen fördelat under året. Genom att årligen diplomera era kommunvägledare säkerställer att kunskaperna underhålls. Under de 12 månadernas repeterar och fyller ni på med kunskap och tränar på färdigheter i kommunikation. Vi sammanställer resultatet av de uppgifter som kommunvägledarna genomför samt kommer med förslag till handledning för uppföljning. Vi erbjuder även kompletterande workshops- och seminarier.

  • 12 månaders licens: 3 000 kr per deltagare

  • Seminarium och workshop: 16 000 kr, 2 grupper
    om max 8 deltagare under 3 timmar (totalt 16 deltagare)

  • Vid en grupp á 3 timmar: 11 000 kr (max 8 deltagare)

Upplägg

  • Den första modulen innefattar utbildningsdel 1-4 som består av teoretiska och praktiska övningar i Learnster.

    1. Kommunkunskap

    2. Förvaltningkunskap

    3. Kommunal medborgarservice

    4. Vardagen i ett kommunalt kontaktcenter

  • Den andra modulen innefattar ett seminarie och workshop på 3 timmar med fokus på innehållet i utbildningsdel 1-4.

  • Den tredje modulen innefattar utbildningsdel 4-5 som består av teoretiska och praktiska övningar via Learnster.

    • Kommunikation, service och bemötande

    • Omvärlden och trender

  • Den fjärde modulen innefattar ett seminarie och workshop på 3 timmar med fokus på innehållet i utbildningsdel 4-5.

  • Den femte modulen innefattar en examineringsuppgift som består av ett antal uppgifter i Learnster och fungerar även som repetition av utbildningen.

  • Den sjätte modulen genomförs som workshop utifrån resultatet i examinationen

Skräddarsydda utbildningar

Är du intresserad av att komplettera utbildningsinnehållet med innehåll utifrån era introduktions- och utbildningsprogram kan vi skräddarsy utbildningsprogram. Kontakta oss för vidare diskussion och offertförfrågan.

Våra deltagare var nöjda med…

  • Den lättsamma och samtidigt djupgående naturen av utbildningen.

  • Möjligheten att dela och ta till sig idéer från andra.

  • Det lättlästa och målgruppsanpassade kursmaterialet.