Ekonomin i fokus

Ekonomin i fokus – finansieringsmodellen för kommunens kontaktcenter kan fungera som ett incitament för mer kostnadseffektiv service

Vardagen rullar på igen i kommuner och myndigheter. Vi får omfamna detta så gott det går, efter ett solfattigt slut på ledigheterna. Ett sätt att kickstarta hösten är att ta sig an budgeten för nästa år. I sanningens namn är det knappast möjligt att låta bli. Budgetarbetet är viktigt i tider med ekonomiska utmaningar. Internationell konjunktur slår igenom i Sverige, den svenska kronan dalar, inflationen är ännu för hög. Det finns mycket som påverkar förmågan att finansiera arbetet med medborgarservice, och således kontaktcenter.

Detta har vi på Millwater fått en del frågor om under det senaste halvåret. Alltså – har vi några tips om hur man tar sig an finansieringsfrågan, nu när lagda kort kanske inte kan ligga fast?

Svaret är ja. Se till att synliggöra kostnaderna för brister i kommunens service och tillgänglighet. Låt finansieringen av kontaktcenter fungera som ett incitament för att arbeta smartare och på så sätt uppnå bättre tillgänglighet och bättre kvalitet i servicen - till en lägre kostnad.

Vi kan resonera och ge råd utifrån olika erfarenheter i olika verksamheter. Naturligtvis är ni välkomna att höra av er om behov finns.

En god start är dock att ta del av vårt inspelade webbinarium från 2022 som behandlar ämnet finansiering av kontaktcenter. I webbinariet ges exempel och förs diskussioner som kan vägleda andra aktörer som har pannan i djupa veck på grund av ekonomin.  Detta kostnadsfria webinarium finns tillgängligt för er genom att ni fyller i formuläret här. ⬇️

Kör hårt i budgetarbetet. Håll medborgarservicens fana högt.

Föregående
Föregående

Intervju med Patric Klaremo

Nästa
Nästa

Ett läsvärt smakprov. Snart en publikation.