Vilka är trenderna för kommunal medborgarservice 2022?

Mer än hälften av Sveriges kommuner har 2022 ett kommungemensamt kontaktcenter! Ja, vi vill påstå det, men vi vet inte faktiskt. Det vill vi ta reda på.

Vi ser även att kommunerna i högre grad samordnar servicen för hela kommunkoncernen. Genom att samordna resurser för kundservice i bolagen och i kommunen så minskar sårbarheten och tillgänglighet kan öka. Fler resurser i verksamheten kan fokusera på att förenkla och förbättra servicen till kunder och invånare.

Chattbotarna blir allt fler och nyttoeffekten ökar i takt med att vi på ett bättre sätt vet hur vi ska nyttja tekniken. Däremot finns det fortsatt stora brister i enkel, tydlig och relevant information på kommunens webbplatser invånarna tvingas ringa och jaga specialister i verksamheten för att få svar på en enkel fråga. 

Äntligen är en ny nationell servicemätning på plats. SKR har tillsammans med Brilliant Future tagit fram en ny nationell servicemätning som tar tempen på mötet med kommunen. Den påbörjas under första kvartalet och vill er kommun delta ska ni anmäla intresse senast 18 februari 2022. Det kan ni göra här.

Vi märker att fler och fler kommuner i högre grad vill samverka och det finns stora vinster med det, men även utmaningar. Vi vill fortsatt vara med och bidra till det och behöver er hjälp. Vi hoppas att ni vill delta i 2022 års nulägesanalys. Läs mer och anmäl er här.

Webbinarier

Vi bjuder in dig och dina kollegor till 5 webbinarier under våren 2022. Ni träffar Patric, Ann och Peter samt några av era kollegor runt om i landet.

  • Att etablera ett kommunalt kontaktcenter
    Datum och tid: 23/2 15:00-16:30

  • Rollen som kommunvägledare - idag och i morgon
    Datum och tid: 30/3 15:00-16:30

  • Från kontaktcenter till utvecklingscenter
    Datum och tid: 27/4 15:00-16:30

  • Dags för chatt?
    Datum och tid: 17/5 15:00-16:30

  • Nya uppdrag i kontaktcenter
    Datum och tid: 1/6 15:00-16:30

Vi vill även tipsa om konferensen Framtidens medborgarservice den 17 mars där Patric Klaremo från Millwater är med som föreläsare och moderator.

Uppdaterade utbildningar

Kommunvägledning

Vi erbjuder från och med 2022 kommunerna en diplomerad utbildning för kommunvägledare. Vi har utvecklat vår kommunvägledarutbildning med mer innehåll utifrån våra kunders önskemål. Vi har byggt på vår 3-6 månaders utbildning med aktiviteter för att förankra och underhålla kunskaperna under 12 månader. Utbildningen sker främst via självstudier i vår läroplattform Learnster. Läs mer här…

Utveckla kommunalt kontaktcenter

Via Millwater Academy genomför vi nu tredje omgången av utbildningen Utveckla kommunalt kontaktcenter. Ett 5 månader långt utbildningsprogram för chefer, teamledare och verksamhetsutvecklare. Ann Salomonsson, tidigare chef för kontaktcenter i Karlstad finns med bland lärledarna denna omgång. 

Millwater välkomnar en ny konsult

Vi vill välkomna Joakim Jansson, ny konsult här på Millwater. Joakim har lång erfarenhet av kundservice och kontaktcenter. Han har de senaste tre åren varit med och utvecklat Linköpings kommuns kontaktcenter.

Föregående
Föregående

Nyheter

Nästa
Nästa

Nyheter